Європейська література і латинське середньовіччя

Автор: 
Ернст Роберт Курціус
Категорії: 
Рік видання: 
2007
Мова оригіналу: 
німецька
Перекладачі: 
Анатолій Онишко
Мова видання: 
українська
Кількість сторінок: 
752
Формат: 
170х240 мм, оправа - тверда ламінована
ISBN: 
966-7007-69-6

Група

Книга відомого німецького історика літератури та есеїста Ернста Роберта Курціуса (1886-1956) „Європейська література та латинське середньовіччя” належить до тих унікальних видань, які незалежно від модних віянь та появи нових напрямків у гуманістичних науках незмінно залишалася невичерпним джерелом цитування для різних поколінь літературознавців, мистецтвознавців, культурологів і філософів. Усеохопне дослідження Курціуса заслужено здобуло визнання класичної енциклопедії середньовіччя, без якої не може обійтися не лише жоден науковець, викладач і студент, а й усі, хто прагне глибше пізнати одну з найвеличніших епох європейської культури.

ЗМІСТ

ПРОВІДНІ ПРИНЦИПИ

ПЕРЕДМОВА ДО ДРУГОГО ВИДАННЯ

З ПЕРЕДМОВИ ДО ПЕРШОГО ВИДАННЯ

РОЗДІЛ І.  ЄВРОПЕЙСЬКА ЛІТЕРАТУРА

Розділ 2.  ЛАТИНСЬКЕ СЕРЕДНЬОВІЧЧЯ

§ 1. Данте й античні поети

§ 2. Античний і модерний світ

§ 3. Середньовіччя

§ 4. Латинське середньовіччя

§ 5. Романський світ

Розділ 3.  ЛІТЕРАТУРА Й ОСВІТА

§ 1. Вільні мистецтва

§ 2. Розуміння artes у середньовіччі

§ 3. Граматика

§ 4. Англосаксонські та каролінґські студії

§ 5. Шкільні автори

§ 6. Університети

§ 7. Сентенції та приклади

Розділ 4.  РЕТОРИКА

§ 1. Оцінювання реторики

§ 2. Реторика в стародавні часи

§ 3. Система античної реторики

§ 4. Пізньоримська античність

§ 5. Ієронім

§ 6. Авґустин

§ 7. Кассіодор та Ісидор

§ 8. Ars dictaminis

§ 9. Вібальд із Корвею та Йоанн із Солсбері

§ 10. Реторика, живопис, музика

РОЗДІЛ 5.  ТОПІКА

§ 1. Топіка утішальної мови

§ 2. Історична топіка

§ 3. Афектована скромність

§ 4. Вступна топіка

§ 5. Заключна топіка

§ 6. Звертання до природи

§ 7. Світ навиворіт

§ 8. Хлопець і старець

§ 9. Стара жінка і дівчина

Розділ 6.  БОГИНЯ ПРИРОДА

§ 1. Від Овідія до Клавдіана

§ 2. Бернард Сильвестріс

§ 3. Содомія

§ 4. Алан Лілльський

§ 5. Ерос і моральність

§ 6. “Роман про троянду”

РОЗДІЛ 7.  МЕТАФОРИКА

§ 1. Мореплавні метафори

§ 2. Персоніфіковані метафори

§ 3. Метафори, пов’язані з їжею

§ 4. Метафори, пов’язані з частинами тіла

§5. Театральні метафори

РОЗДІЛ 8.  ПОЕЗІЯ І РЕТОРИКА

§ 1. Антична поетика

§ 2. Поезія і проза

§ 3. Система середньовічної стилістики

§ 4. Судова, офіційна і величальна мова в

       середньовічній поезії

§ 5. Топоси невимовності

§ 6. Перевершення

§ 7. Похвала сучасникам

РОЗДІЛ 9.  ГЕРОЇ І ПРАВИТЕЛІ

§ 1. Героїка

§ 2. Гомерівські герої

§ 3. Верґілій

§ 4. Пізня античність та середньовіччя

§ 5. Величання правителів

§ 6. Зброя й науки

§ 7. Душевна шляхетність

§ 8. Врода

РОЗДІЛ 10.  ІДЕАЛЬНИЙ КРАЄВИД

§ 1. Екзотичні фауна і флора

§ 2. Грецька поезія

§ 3. Верґілій

§ 4. Реторичні спонуки для опису природи

§ 5. Гай-діброва

§ 6. Місце благоденства

§ 7. Епічний краєвид

Розділ 11.  ПОЕЗІЯ І ФІЛОСОФІЯ

§ 1. Гомер і алегорія

§ 2. Літературна творчість і філософія

§ 3. Філософія в поганській пізній античності

§ 4. Філософія і християнство

Розділ 12.  ПОЕЗІЯ І ТЕОЛОГІЯ

§ 1. Данте і Джованні дель Вірджільйо

§ 2. Альбертіно Муссато

§ 3. Самовизначення Данте

§ 4. Петрарка і Боккаччо

РОЗДІЛ 13.  МУЗИ

РОЗДІЛ 14.  КЛАСИКА

§ 1. Жанри і переліки письменників

§ 2 . “Старожитні” й “новочасні”

§ 3. Творення церковних канонів

§ 4. Середньовічний канон

§ 5. Новочасне формування канону

РОЗДІЛ 15.  МАНЬЄРИЗМ

§ 1. Класика і маньєризм

§ 2. Реторика і маньєризм

§ 3. Формальний маньєризм

§ 4. Підсумок

§ 5. Епіграма та гострий стиль

§ 6. Балтасар Ґрасіан

РОЗДІЛ 16.  КНИЖКА ЯК СИМВОЛ

§ 1. Ґете про тропіку

§ 2. Греція

§ 3. Рим

§ 4. Біблія

§ 5. Раннє середньовіччя

§ 6. Пізнє середньовіччя

§ 7. Книга Природи

§ 8. Данте

§ 9. Шекспір

§ 10. Захід і Схід

Розділ 17.  ДАНТЕ

§ 1. Данте як класик

§ 2. Данте і латинська традиція

§ 3. “Commedia” і літературні жанри

§ 4. Наслідувані образи в “Commedia”

§ 5. Дійові особи в “Commedia”

§ 6. Міф і пророцтво

§ 7. Данте і середньовіччя

РОЗДІЛ 18.  ЕПІЛОГ

§ 1. Коротка ретроспектива

§ 2. Початки народномовних літератур

§ 3. Інтелект і форма

§ 4. Наступництво

§ 5. Наслідування і творчість

ЕКСКУРСИ

І   Про хибне розуміння античного в середньовіччі

ІІ  Формули відданості й смирення

ІІІ Граматично-реторичні терміни як метафори

ІV Жарт і серйозність у середньовічній літературі

§ 1. Пізня античність

§ 2. Церква і сміх

§ 3. Жарт і серйозне у величанні можновладців

§ 4. Комічне в житійній літературі

§ 5. Комічне в епіці

§ 6. Кухонний гумор та інші сміховини

V       Пізньоантичне  літературознавство

§ 1. Квінтіліан

§ 2.  Пізньоримська граматика

§ 3. Макробій

VI      Ранньохристиянська і середньовічна  наука про літературу

§ 1. Ієронім

§ 2. Кассіодор

§ 3. Ісидор

§ 4. Альдгельм

§ 5. Ранньохристиянська поезія

§ 6. Ноткер Бальбул

§ 7. Аймерік

§ 8. Вивчення літератури в ХІІ І ХІІІ ст.

VII       Форми екзистенції середньовічного поета

VIII    Божественна одержимість поетів

ІХ       Поезія як увічнення

Х        Поезія як розваг

ХІ       Поезія і схоластика

ХІІ     Поетова гординя

ХІІІ    Стислість як ідеал стилю

XIV    Етимологія як форма мислення

XV      Числова композиція

XVI    Вислови, пов’язані з числами

XVII  Авторське ім’я в середньовічній літературі

XVIII  До “лицарської системи чеснот”

ХІХ    Мавпа як метафора

ХХ      Культурне “відставання” Іспанії

ХХІ    Бог як майстер

ХХІІ  Теологічна теорія мистецтва в іспанській літературі ХVІІ ст.

XXIII Теорія мистецтв Кальдерона та ARTES LIBERALES

XXIV Монтеск’є, Овідій та Верґілій

ХХV   Дідро і Горацій

Бібліографічні скорочення

Іменний покажчик

Предметний  та термінологічний покажчик